tisdag 11 januari 2011

Vad är interkulturalitet?

Jag är trött på hur begreppet kultur används. Både hur andra använder det och jag själv. Som ett illa dolt uttryck för rasism, i vardagssamtal som i politiska diskussioner. 
Det är så lätt att tillskriva begreppet kultur nationaliteter (att bestämma och kategorisera människor utifrån vilket område i världen vi, eller snarare "De andra", växt upp i). Och/eller att grunda denna kategorisering på religion, och då en annan religion än den jag, eller det vi jag tillhör, har. Kultur kan på så sätt bli ett ersättningsord för begreppet "etnicitet" eller rentav "ras", ett ord som de flesta, inklusive jag själv inte ens vill ta i med tång. Men det är samma princip. De andra och deras kultur kan vi tala om men jag, mina likar och mitt och vårt eget beteende blir jag blind för.

När jag var i Sydafrika (under en resandekurs jag gick för några år sedan) fick jag syn på en detalj i mitt beteende jag tidigare varit blind för.

Jag och några av mina klasskamrater var inkvarterade hos en familj i Kapstaden. Vi undrade varför det inte fanns något skoställ i hallen men ställde ändå våra skor uppradade längsmed väggen i tamburen. Det hade varit ohyffsat att gå runt med skor inomhus. Det hade vi ju lärt oss. När en släkting till familjen kom på besök hörde vi deras samtal genom väggen.

Hon frågade mamman i familjen:
 - Why do they put all their shoes here?
- Shh! It's their culture!

Det blev så påtagligt att vi var de andra, det var vi gäster som hade en kultur som visade sig bl.a. i att vi ställde våra skor i hallen. Deras sätt att bära skor på sig inomhus handlade inte om kultur, det var ju bara så man gjorde.

Vad är interkulturalitet? För att underlätta för mig själv ville jag när jag först hörde ordet dela upp begreppet i [inter] och [kultur] Inter blev då något som rör sig emellan, något som befinner sig i gränslandet mellan kulturer. Och kultur fick mig att tänka på massor olika sorters kulturer. Kulturen i min släkt/familj. Kulturen på min skola. Kulturen mellan kvinnor. Kulturen mellan män. Queerkultur. Kulturen i ett visst område. Subkultur. Gubbkultur. Tantkultur. Skobärarkultur. Elitkultur. Listan kan göras hur lång som helst.

Jag har läst en bok som heter Jakten mot nollpunkten av Carl Johan De Geer. Den ger bl.a. inblick i hur det är att vara man/gubbe, vilket inte är så exalterande. De historierna berättas ideligen och har berättats förr. Jag ville läsa boken för att jag hade hört att den skulle handla om en klassresa och såg framför mig en person som rörde sig mellan olika sociala och ekonomiska skikt. Och det verkade ju intressant från min ingång till begreppet om att röra sig mellan kulturer. 

För mig blir De Geers historia inte i först hand en berättelse om en person som rör sig från ett samhällsskikt till ett annat, utan historien om en man som med konsten som vapen och tidsandan på 1960- och 70-talet i ryggen gör uppror mot sin familj och sina rötter, sin adliga bakgrund. Men detta väcker ju också frågor som rör människors rötter/bakgrund/härkomst. Vilken roll spelar denna i en människas liv? Hur kan individen förhålla sig till sitt förflutna? Kan individen påverka hur andra ser på hennes bakgrund? Går det att säga upp sin egen härkomst? Att lyssna på en man som rör sig från (vad jag ser som) en elit till en annan, från en adlig bakgrund till en kulturelit väcker en del frågor. De rör säkert interkulturalitetsbegreppet men jag känner mig fortfarande inte klokare.


 
Jag letar vidare efter svaret på vad interkulturalitet kan vara på annat håll. På Världs Kultur Museets hemsida skriver man om interkulturalitet och dess nära släktning mångkulturalitet. Där står att "Begreppet interkulturell rör processer där människor med olika språk och kulturer kommunicerar och interagerar med varandra. Interkultur handlar om parallellt existerande kulturer." Världs Kultur Museet borde vet om några. Läs mer om deras beskrivning av begreppet här.
Jag undrar hur interkulturalitet går det till i praktiken. 
Hur gör jag för att bemöta andra med respekt och inse mina egna förgivettaganden? Det är frågor som lämnar mig i stunden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar